-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48345 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از آية 8 سورة شمس چيست؟ آيا انسان تقواي ذاتي دارد؟

قران كريم در اين آية شريفه به يكي از مهمترين مسائل مربوط به آفرينش انسان پرداخته ميفرمايد: فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَغهَا ;(شمس،8) خداوند پس از تكميل جسم و جان آدمي، خوبيها و بديها، بايدها و نبايدها را به او نشان داد، يعني به انسان قدرت تشخيص، عقل و وجدان بيدار داد تا از طريق عقل و فطرت خوبيها و بديها را دريابد و با اراده و اختيار خويش هر مسيري را كه ميخواهد انتخاب نمايد، چنان كه در جاي ديگر ميفرمايد: وَ هَدَيْنَـَهُ النَّجْدَيْنِ ;(بلد،10) او را به راه خير و شر هدايت كرديم; بنابراين، كلمة الهام در آية شريفه، به معناي ياد دادن و شناساندن است.(ر.ك: مجمع البيان، طبرسي;، ج 5، ص 498، داراحيأ التراث العربي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 45ـ47، دارالكتب الاسلامية / الميزان، علامه طباطبايي;، ج 20، ص 428، دارالكتب الاسلامية.)

برخي ديگر از مفسران نيز در تفسير اين آيه گفتهاند: فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَغهَا ;(شمس،8) يعني خداوند استعداد انجام كار خوب و بد را در انسان آفريد سپس او را از بديها نهي نمود و به خوبيها فرمان داد، به گونهاي كه انسان بر انجام هر دو به طور مساوي قدرت دارد، زيرا عمل انسان در صورتي ارزشمند است و يا سزاوار مذمت ميباشد كه انسان قدرت بر هر دو طرف را داشته باشد.(ر.ك: تفسير الكاشف، محمد جواد مغنيه، ج 7، ص 569، دارالعلم للملايين.) در هر صورت انسان داراي تقواي ذاتي نيست، بلكه بايد با اختيار خودكوشش نمايد تامتقي و پرهيزكار شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.